onsdag 5 september 2018

Cirkus

Viola berättar att hon gick i samma klass som Diana vars far ägde cirkusen Brazil Jack. Hon visste att Diana drev cirkusen vidare tillsammans med sin bror Trolle. När nu Brazil Jack kom till Vänersborg sökte hon upp cirkusen där hon stötte på Trolle. Det var en bruten man. Det nya kravet om att cirkusar inte får ha djur har slagit hårt mot näringen. Det är nog sista året säger han. Diana har redan lämnat cirkusen. Idag på veteranorienteringen möter jag Marianne från Ullared. Jag vet att hon är revisor för Cirkus Maximum. Jag frågar om cirkusen och får reda på att de inte har gett några föreställningar iår. Utan djur är det svårt. Folk vill ha detta och är inte beredda att betala de priser de måste ta ut om inte djuren finns med. Ägaren har sålt djuren till en cirkus i Tyskland.
Min personliga reflexion kring detta är att en tradition går i graven. Jag tror också att man måste vara rädd om sina djur för att över huvud taget få in dem i manegen och på så vis är aktivisternas kämpande inte relevant.. Fast samtidigt är det väl inte den bästa miljö för anställda osv. Hårt och slitsamt och säkert massa svarta pengar. Inte den renaste bensinen i tankarna på alla fordon. Jag tycker det är mycket tråkigt att cirkusen försvinner i sin nuvarande form. Men kanske är det så att tiden sprungit ikapp. Jag sänder en tanke till tjurfäkning som börjar förbjudas på allt fler ställen i Spanien. Snacka om djurplågeri men här finns ett stort motstånd från folket med hänvisning om att det alltid funnits och är tradition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar