lördag 1 september 2018

Ljung

Ljungen blommar så vackert. Men det är något i mig som hindrar min hand att plocka några kvistar. Om man tar in ljung kommer något hemskt att hända susar i mitt huvud. Jag möter Gunnar på veteranorienteringen och frågar honom om han hört talas om vad som kan hända om man plockar in ljung. Det betyder död för någon i släkten och fattigdom för dig själv. Ljung skulle jag aldrig plocka säger han med ett skratt. När jag kommer hem googlar jag och mycket riktigt kan jag läsa om ljungens hemska kraft i gammal folktro. Nu undrar jag varför det har blivit så men främst undrar jag över min känsla att det är nog inte värt att ta in några kvistar. Tänk vad skrock och gammal tro kan inverka på människors liv. Att jag överhuvud taget tvekar inför ljungplockning kan ge en förståelse för hur starka krafter det finns i sedvänjor.

Klokord från min gamla anteckningsbok
I sommar skall jag rensa ogräs och jordförbättra utvändigt och invändigt. Jag skall rensa bort det invärtes ogräset såsom ilska, och känsla av att vara förorättad. Det skall bort för det tar energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar