torsdag 8 november 2018

Dramatik bland sopor

Jag går till sopcontainrarna med min påse förpackningar. Så mycket det blir varje vecka! Jag har med mig fyra pantflaskor. Det brukar ofta vara folk som letar i containrarna efter dessa flaskor så jag ställer dem vid sidan om som jag brukar. Strax efter jag påbörjat min sortering svänger en svart stor volvo in framför återvinningsstationen. Jag ser också i ögonvrån hur en man kommer farande i sin rullstol mot containrarna. Mannen i Volvon öppnar hastigt dörren och försvinner in mellan containrarna. Mannen i rullstol far också in vid den yttersta. Så är bägge borta. Jag går fram och ser att mina flaskor är borta. Så kommer volvomannen snabbt smygande vid den yttersta containern på andra sidan med mina flaskor i handen. Tog du dem säger jag förvånat. Ja det gjorde jag säger han. Jag hade tänkt att en av de som går här och letar skulle få dem och inte en herre i Volvo säger jag. Han tittar lite skamset och säger sedan att han skall ge dem till tiggaren vid Lidl. Samtidigt kommer mannen i rullstol fram bland containrarna. Han kan vara romsk och han tittar längtansfullt på mina flaskor. Den där mannen kunde väl få flaskorna säger jag. Nej säger volvomannen och far iväg. Jag tittar beklagande på den romske mannen som ler mot mig och lyfter på axlarna i en uppgiven gest. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar