onsdag 19 december 2018

Tågresa

Det är något pys på ena däcket på bilen så jag beslutar mig för att ta tåget till mor. Jag säger till Gurjeet att ta bussen från Lilla Edet. Med ryggsäcken full med mat, mjöl och annat som behövs vid bakning går jag upp i mörker och beger mig till stationen. Tänk att jag orkade göra detta i alla år men så skönt att sätta sig på tåget med en bok i örat när jag väl är där.
När jag går av hör jag en bil som kommer ilsket tutande. Jag tittar förvånat och det gör även tågvärden som precis skall stänga dörrarna på tåget. Ut ur bilen hoppar en ung tjej som med snabba steg springer upp till tåget och hinner med. Undras om jag hade tutat så om jag varit förare funderar jag då jag än en gång konstaterar att bussanslutningar inte fungerar. Jag ser bakdelen på bussen fara norrut. Nu gör detta inget eftersom jag får en härlig promenad upp till Lödöse i ett gnistrande vinterlandskap.
Efter brödbak, tvätt, städ och massa korsordslösare beger jag mig tillbaka till tågstationen på eftermiddagen. Ny avgångstid står det på tavlan och jag får en halvtimma att tillbringa på denna kalla, öppna plats. Det gör inget eftersom jag är rejält klädd och har en bok att lyssna på. Jag utnyttjar tiden med att promenera fram och tillbaka på perrongen. Ser att det varit fler som väntat på försenade tåg denna dag då platserna längst ut på perrongen har spår av vändande fötter.
Att bo i Lilla Eders kommun och vilja vara miljövänlig är inte lätt. Att det inte går att få bussanslutningarna att fungera med tågen är obegripligt. Nu menar jag inte försenade tåg utan de som går i tid. Att få stå och vänta på denna kalla station är inte heller bra. Förstår att man hellre tar bilen.
Än en gång så skönt att vara pensionär och slippa vara beroende av detta varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar