fredag 10 augusti 2018

Böcker

Jag är en bokslukare. Så många olika världar jag möter på så vis. Jag har alltid en bok som jag läser och en bok som jag lyssnar på igång samtidigt. När jag sitter ner vill jag ha en bok att läsa och när jag grejar och går omkring lyssnar jag. Dikter är inget för mig. Har ofta funderat på det. Hör ibland personer prata om vad musiktexter betytt för dem i deras liv. Skulle vara intressant att analysera skillnaden mellan de som älskar dikter och sådan som mig som älskar böcker. Eller finns det de som är lika förtjusta i bägge? Just nu läser jag en bok om folket på landsbygden i 1800-talets Norge. Jag känner av det hårda livet och gläds åt att slippa leva på den tiden. Samtidigt lyssnar jag på en deckarhistoria där den största behållningen är samspelet mellan den pensionerade deckaren och hans fru. Båda böckerna är bra men så olika och jag är så tacksam att jag har möjlighet att få blicka in i andras liv och tid detta sätt, 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar