torsdag 9 augusti 2018

Möten

Det är så svårt att komma i kontakt och prata med svenskar vittnar många av mina utländska vänner om. Eftersom jag själv är en person som gärna pratar med vem som helst var som helst förstår jag verkligen. Jag känner att en del funderar på vad är detta för en människa när jag sätter igång och pladdrar. Ofta tar det en stund innan samtalet kommer igång och ibland går det inte alls.
Men ute på ”min” lilla badö Jakoben gäller dock inte detta. Det är verkligen en mötesplats. Vi har det kalla vattnet och den vackra vyn att starta vårt samtal med. Det känns som vi alla som tagit hos hit har något gemensamt och då pratar vi med varandra. Det gäller de tyska turisterna, de ensamma baddamerna; de afghanska pojkarna eller det tatuerade paret. Jag tänker då vad viktigt att skapa mötesplatser. Det låter sig dock inte göras hur som helst. Jag vet att det finns de som startat upp caféer där tanken är att man skall prata med varandra. Det är inte lätt. Själva platsen (rummet) är så viktigt och så något att starta upp samtalet med. Jag kan nu riktigt höra hur människor i min nära omgivning säger när de läser detta. ’ Vad du håller på och funderar på allt möjligt’. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar