lördag 18 augusti 2018

Gatuhundar

Mamma Carinas heter det bed &breakfast vi hamnat på i Bankeryd. Lasse och jag anländer lite tidigare från tävlingen i Rydboholm. I morgon tävlingar här i Habo. Övriga gänget stannar till i Jönköping. När vi fått vårt rum träffar jag på en kvinna i köket. Jag såg henne ute i trädgården tillsammans med två hundar tidigare.  Jag får reda på att hon är på väg hem från ett möte i Göteborg där de diskuterat hundar. Hon nämner namnet på en organisation som tar hand om gatuhundar från Spanien. Hon berättar vidare att hon har två gatuhundar som hon köpt i Panama. En är elva år och den andra två år. Jag får reda på att organisationen tar hand om hundar och undersöker så att de inte har några sjukdomar. Varför vill man ha en gatuhund frågar jag. De är så livskraftiga säger hon. De är inte sönderavlade och får sällan sjukdomar. Jag måste fråga vidare hur det kommer sig att hon stött på dessa hundar. Jag arbetar som samordnare för Röda Korset vid katastrofer runt om i världen. Jag bodde en period i Panama berättar  hon.
Jag förhör mig om hennes nästa resa och får reda på att hon är på väg till Öst Timor och Kambodja närmast. Nu för att följa upp projekt som Röda Korset bedriver där. Då får inte hundarna följa med.
Nu vet jag att en gatuhund kostar 5000 kronor att köpa. Då har de alla vaccinationer som skall till samt i hennes fall ett EU pass så hon kan ha med dem när hon reser runt på alla möten i Europa.
Det finns föreningar för dessa gatuhundsägare som träffas regelbundet. Än en gång känner jag mig häpen över människors olika intressen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar