söndag 19 augusti 2018

Hjalmar

Runt Liam och Gabriel finns snabbt ett gäng killar i deras åldrar när vi är ute på tävlingar. Jag hör att det pratas om Hjalmar. Nu kommer han snart hörs det och gänget beger sig till målfållan. Så ser jag en liten rödhårig kille springa in mot mål under väldiga hejarop. Vem är Hjalmar frågar jag Liam något senare. Han är grym är svaret jag får. Han började orientera för ett år sedan. Hans föräldrar vet inget om sporten och han vann O-ringen i år i 10 års klassen. Så spelar de en låt på telefonen. Jag hör barnröster som sjunger en text om orientering..... med karta i hand springer jag i skogen fram över stock och sten... osv. Ny text till en låt. Liam sjunger med och kan hela texten när han spelar upp den för mig. Det finns också en film. Vad är detta frågar jag. Det är Hjalmar och en annan kille som skapat detta får jag reda på. Vid en senare tävling visar Liam upp sina kunskaper på Rubiks kub för Martin. Han löser det på 1.27 sekunder. Vi är alla imponerade men Liam säger att det är ingen prestation. Så dyker då Hjalmar upp. Låt Hjalmar göra säger Jonas. Hjalmar tar kuben tittar och vänder på den i några sekunder. Nu är jag redo säger han. Alla fingrarna går åt olika håll och 23 sekunder senare är den löst!  Den var lite trög säger han därför gick det inte så fort!!  Hjalmar har en egen sida på youtube där han visar sin kubsamling och gör olika inslag när han löser kuben och gör lite andra saker.
Jag hörde att Johannes och Vilgot ville ha druvsocker med när de sprang orientering för det har Hjalmar. Jag förstod varför på gårdagens tävling. När jag stod och väntade på att få starta stod Hjalmar och hans mor där också. Det pep till och Hjalmar tittade på en liten svart mätare. Du behöver nog ta lite druvsocker då det ser lågt ut säger mamman. Vilken fantastisk kille Hjalmar är. Framåt och käck. När vi frågar honom om det är något han inte är bra på säger han fotboll kanske fast jag är ju inte dålig heller. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar