tisdag 28 augusti 2018

Rasist

Jag möter Jonas i samband med en orienteringsövning för våra ungdomar. Han bröstar upp sig framför mig och härmar på en bruten svenska. ’ Du ska inte säga till mig vad jag skall göra. Jag skiter i dig. Du har ingen makt över mig’ med tillägg av ett skratt.
Sådant här får jag höra av en somalisk elev under klassjoggen ordnat av representanter för Alliansloppet idag forsätter han. Vilka är det som fuskar och kortar av när de skall springa? Jo några Afghanska killar.  Vem är det som tar qoodiebagen, slänger pappret, öppnar läsken börjar dricka för att spotta ut och säga äckligt och sedan bara slänga burken. När en av de vuxna säger till att plocka upp skrattar han bara. Jo det är en romsk kille. Det är ett helvete att vara lärare. De är så medvetna om att jag inte kan göra någonting för då blir jag anmäld som rasist. Vem undrar varför SD har sådan framgång bland unga människor? Jag säger att vi har ett helvete på skolan med det jävla packet. De är inte vana att möta vuxna som inte får slå till dem eller bruka någon form av våld som det finns massor av hemma hos dem så de kan tyvärr inte hantera det.
Men det finns väl många bra också säger jag lite trevande. Javisst det finns många mycket bra men tyvärr får de lida dubbelt när deras landsmän inte kan sköta sig.
Jag hör många vittnesmål från lärare runt om. Det är stökigt i skolan. Vad kan jag göra?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar