söndag 26 augusti 2018

Wilhelm Moberg

I mitt barndomshem fanns ett antal mycket fint inbundna böcker. Läder med guldskrift. På bladens kanter var det guld. Så vackert. Jag vet att de är inköpta av en försäljare som reste runt bland gårdarna. Märkligt att mina föräldrar kostade på sig att köpa dem. De kan inte ha varit billiga och de hade inte mycket pengar. Det var flera skrivna av Wilhelm Moberg. Som ung tonåring läste jag alla med stor glädje då jag mötte det gamla bondesamhället i många av dem. Jag vet att boken A P Rosell -bankdirektör tyckte jag inte var bra. Jag läste om den för ett antal år sedan och tyckte den var fantastisk. Jag berättade detta för min mor som konstaterade att hon haft samma upplevelse. För att förstå vissa böcker måste man nått en viss mognad och ha lite erfarenhet med sig i bagaget.
Nu ser jag att storytel läst in boken Rid i natt av Wilhelm Moberg. Skall bli kul att läsa den nu igen. Läser på baksidetexten att ’Rid i natt’ brukar läsas som Mobergs engagemang mot nazismen och hans kritik av de svenska eftergifterna till Tyskland under andra världskriget.
Såpass!! Inte att jag uppfattade det som tonåring. Min mor brukade berätta hur de som barn glatt vinkade på alla tyskar som åkte på tåget förbi hennes barndomshem. Hur hennes föräldrar inte gillade det men det var inget man pratade om. Skall bli spännande att lyssna på boken.

Klokord - från min gamla anteckningsbok
Historien skall man lära sig av, inte leva med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar