måndag 15 oktober 2018

Ensamkommande

Jag hör och läser om ensamkommande flyktingar som inte har någonstans att bo. Marianne på Röda Korset har verkligen kämpat för deras sak här i Vänersborg. Jag har kunnat följa hennes kamp i en del inlägg  på Facebook. Så får jag ett mail från henne. Det är skickat till fler personer. Det står: Jag har jour i det nya boendet vi fixat här på Restad gård. Det har flyttat in 17 personer och fler är på väg. Jag vill gärna ha sällskap mellan 16.00-22.00 har du tid och lust att komma? Jag svarar att jag kan komma under söndagen.
När jag verkade som mest med flyktingarna på Restad gård gjordes detta hus iordning för ensamkommande. Så kom inga fler och huset står tomt med kommunen som betalar hyra fram till 2020. Hur många sådana platser finns det? Nu har Röda Korset fått disponera det för dessa killar som enligt uppgörelsen i riksdagen erbjuder 9000 att stanna och läsa på gymnasiet.
Jag är nyfiken när jag beger mig dit. Kan jag göra något? Min slutsats efter detta korta möte är följande:  Det här är alldeles tokigt. Här har man låtit dessa pojkar drälla omkring i tre, fyra år i ovisshet om sin framtid. Många är säkert bra personer men de är unga och bland dem finns de som inte är bra. De har slussats hit och dit. Jag träffade ett tiotal av dem och det slog mig vilken dålig svenska de pratar. Nu skall dessa in i svenska skolan. En skola som jag vet brottas med mycket problem innan. De verkade sådär lagom intresserade av att det kom ytterligare en gammal tant som frågade vad de behövde hjälp med.
Det finns flera som anpassat sig mycket bra i familjer men de är kom inte inom den tidsram som innefattas. En fantastisk kille jag träffat kom 12 dagar för sent. Han fick bo i en familj som tog hand om honom. Han blir nu tillbakaskickad. En av den jag träffade ut på Restad Gård i söndags var en tyken en som inte tittade upp från sitt spelande på telefon. Han hade inte anmält sig till skolan. Jag konstaterar att detta är en röra som kostar massor av pengar och tänk så mycket ideell tid Marianne och andra lägger ner.
Hur skall detta redas ut? De har nu två år på sig att klara skolan och fixa jobb. Gör de inte det åker de ut. Jösses vilken röra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar