torsdag 25 oktober 2018

Inte bättre förr

På Majornas tävling är det 1,5 km till start. Samtidigt som jag beger mig iväg för att starta gör Karl-Eric det också. Så roligt att få sällskap av denne nestor 90 år fyllda. Jag berättar att jag läst om rättsröteskandal bland domare på 50 talet och frågar om han kommer ihåg detta. Javisst gör jag det säger han och berättar även om lokala män som missbrukat makt och roffat åt sig. Han var själv från en ”backstuga” och kunde bekrätta att det inte var så lätt att bli betrodd alltid. Nyligen läste jag också i en roman hur de som 1918 begav sig till Finland för att hjälpa till mot rödgardisterna kom hem och blev förföljda som mördare. Fackföreningarna såg till att de inte fick jobb. Även detta mindes Karl-Eric och berättade för mig hur annorlunda det var för de som hjälpte till i Finska vinterkriget 1939. De kom hem som hjältar. Karl-Eric har mycket att berätta om gamla tider och tillsammans konstaterar vi att det verkligen inte var bättre förr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar