onsdag 12 december 2018

Besikta

När jag skall besikta bilen kan jag välja på tre olika paket. Eftersom jag precis haft inne bilen på service vill jag ha det enkla och billigaste alternativet. Det tar en stund innan jag hittar en sådan ledig tid. Det blir tidigt! Är sedan också lite tidig på plats och där sitter en herre vid kaffebordet vars bil är i besiktningsmannens  händer. En svart Saab. Jag börjar kallprata med mannen som också är en pensionär. Jobbigt att gå upp slänger jag ur mig. Det tycker inte denne herre. Jag går alltid upp tidigt varje morgon säger han. Han berättar stolt att han fått tag på denna bil via annons och att det bara varit en ägare tidigare. Jag hade inte bråttom när jag skulle köpa så jag kunde kolla runt säger han. Bilen  ser mycket ren och fin ut trots att jag ser att den har några år på nacken. När allt är klart sätter han sig vid ratten och backar ut. Besiktningsmannen tar min nyckel för att hämta min bil. Så smutsig och lite skrapad och bucklad trots att den säkert är mycket yngre än förre bilen. Så ointresserade Lasse och jag är av vår bil! Så sitter jag där och småler när jag ser utbudet av tidningar för mig att läsa: Motor, Bil och DMV - Den Moderna Verkstaden. På måndag skall jag till frissan då möter mig en helt annan typ av tidskrifter det vet jag. Bilen är klar och bilkillen backar snabbt ut den utan att fråga. Vilken tur att jag slapp det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar